Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til ekspert@boliga.dk og gør det så kort som muligt.
Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.
Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge og på Boliga.dk.
På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.
?: Kære Henrik,
Jeg har en lejer (i et værelse), som efter opsigelsesperioden åbenbart ikke gider hente noget af sit indbo.
Skal jeg bortskaffe det? Eller kan jeg kræve leje, indtil det er fjernet?
Med venlig hilsen,
L
!: Kære L,
Udgangspunktet er, at du ikke må smide din tidligere lejers indbo ud, selvom det ville være det letteste. Jeg vil anbefale, at du skriver et brev og sender det anbefalet til lejers nye adresse og følger op med en mail.
Her skal du opfordre til, at lejer henter det resterende indbo, og hvis det ikke nytter noget, er du desværre nødt til at kontakte politiet og aflevere det som hittegods, hvilket næppe er noget, hverken du eller politiet synes er særligt spændende.
Du kan eventuelt prøve at tale med den lokal politistation om det, og hvis de er venlige, kan de måske komme ud og kigge på indboet og foretage en vurdering af, hvordan det skal håndteres.
Formelt set skal fogedretten i nogle situationer også involveres, men hvis der er tale om ”værdiløst skrammel”, er det meget at gøre ud af situationen.
Du har efter min opfattelse næppe mulighed for at kræve husleje for perioden, men du kan eventuelt kræve omkostninger ved at få det ryddet og opbevaret dækket af den forhenværende lejer. Har du et depositum, kan du modregne det hele.
Med venlig hilsen,
Henrik Høpner