Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til ekspert@boliga.dk og gør det så kort som muligt.
Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.
Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge og på Boliga.dk.
På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.
?: Kære Henrik
Jeg har næsten lige fået lavet nyt badeværelse og køkken, jeg endte med selv at stå for at indkalde de forskellige håndværkere og have overblikket, fordi entreprenøren overhovedet ikke havde styr på noget, han svarede ikke på mine henvendelser, og der gik rigtig lang tid imellem at håndværkerne kom.
Det har trukket processen uendeligt langt ud, så jeg var glad, da de endelig blev færdige, og jeg skyndte mig at betale og komme videre med livet i min nye lejlighed.
Nu har det – her et par måneder senere – vist sig, at der er en fejl i installationen af vores nye vaskesøjle, som ikke virker, jeg har prøvet at få fat i håndværkeren i flere uger, men han siger bare, at han vender tilbage med et tidspunkt, han kan komme på.
Da jeg har betalt hele summen for hans arbejde, har jeg ikke rigtig noget at presse ham med – hvis man kan sige det sådan.
Hvordan får jeg ham til at komme ud lave fejlen?
Med venlig hilsen,
N
!: Kære N,
Jeg vil anbefale dig at sende en skriftlig reklamation til den pågældende entreprenør.
Da jeg kan forstå, at der også har været andre underentreprenører i sagen, ville skrive til den VVS’er og elektriker, der har stået for tilslutningen.
Endelig vil jeg opfordre dig til at undersøge, om nogle af håndværkerne, der har været involveret, er medlem af Byggegaranti. Her vil der måske være en mulighed for at komme igennem med reklamationen.
Ellers er der desværre ikke meget andet at gøre end at indlede en sag med domstolene med syn og skøn, og det vil tage tid og koste penge.
En alternativ løsning kunne være, at du får fat leverandøren af de hårde hvidevarer, der måske for en beskeden betaling, kan få tingene til at fungere. Det kan teoretisk også tænkes, at der er en defekt i maskinerne, der kan dækkes af en garanti.
Med venlig hilsen,
Henrik Høpner