16. mar. 2021

For stejlt fald på badeværelset: Hvordan får jeg håndværkerne til at udbedre deres fejl?



Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til ekspert@boliga.dk og gør det så kort som muligt.

Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.

Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge og på Boliga.dk.

På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.



?: Kære Henrik, 


Jeg overtog en andelslejlighed i august 2020 med et helt nyt badeværelse. Gulvvarmen virkede ikke i badeværelset, og jeg var jævnfør overtagelsesdokumenterne forpligtet til at få manglen udbedret indenfor tre måneder. 


Firmaet, som har lavet badeværelset, ville gerne udbedre gulvvarmen, da det var en del af kontrakten på badeværelset. 


I efteråret 2020 laver de gulvvarmen, men i den forbindelse ændrer de faldet på gulvet, så det bliver alt for stejlt. 


Jeg gik til Byggeriets Ankenævn med sagen, men de har netop afvist at behandle sagen, da jeg ikke er firmaets kunde, men tidligere ejer af lejligheden er. Firmaet lavede det nye, skæve gulv, mens jeg boede i lejligheden og var i dialog med mig.


Hvad kan jeg gøre for at få firmaet til at lave gulvet med en normal hældning igen?


Med venlig hilsen, 


J


 

!: Kære J, 


Når Byggeriets Ankenævn ikke vil behandle sagen, er du desværre nødsaget til at indlede en retssag mod den håndværkervirksomhed, som har udført arbejdet. 


Du vil formodentlig have mulighed for at opnå retshjælpsforsikringsdækning via din indboforsikring, og det ville i forbindelse med retssagen være nødvendigt, at der bliver foretaget syn og skøn, således man kan konstatere, om gulvet i badeværelset er udført forkert eller ej.


Før du går til advokat og indleder retssagen, kan det tænkes, at andelsboligforeningens bestyrelse måske vil bistå dig, hvis håndværkervirksomheden er en, som foreningen normalt benytter sig af.  


Ligesom du naturligvis kan prøve en sidste gang at få håndværkeren til at acceptere, at arbejdet er forkert udført. 


Med venlig hilsen, 


Henrik Høpner