29. jan. 2019
Hvem skal betale en slamsuger? "Du bør præcisere overfor lejer, hvad man må proppe i kummen"
Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til ekspert@boliga.dk og gør det så kort som muligt.
Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.
Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge.
På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.
?: Hej Henrik
Lejeren i mit hus skriver med problemet; Der stiger vand op i toiletkummen og i brusenichen. Det er akut og skal løses med det samme, vi har lørdag. Vi får en slamsuger på sagen - og det viser sig at være en prop fra en større mængde vat evt. hygiejnebind, man har kommet i toilettet.
Mit spørgsmål er så nu, om udgiften til den akutte slamsuger inkl. weekendtillæg skal betales af udlejer eller af lejer?
Mvh
L
!: Kære L
Det er efter min opfattelse en udgift, som udlejer må bære. Det er en skade, der kan være opstået over en længere periode.
Med mindre du meget klart har præciseret, hvad der må komme i toiletkummen og samtidig kan dokumentere, at dine rør var rene og rensede, da lejemålet opstod, mener jeg ikke, at du kan kræve udgiften hos lejer.
Du bør præcisere overfor lejer, hvad man må proppe i kummen.
Venlig hilsen
Henrik Høpner