29. mar. 2022

Hvem skal betale for tømningen af min stue, mens min overbos altan renoveres?



Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til ekspert@boliga.dk og gør det så kort som muligt.

Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.

Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge og på Boliga.dk.

På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.




?: Kære Henrik,

Jeg har et spørgsmål vedrørende ejerforeningens forpligtelser i forhold til renovation af facaden på vores ejendom.

Jeg har en karnap, og lejligheden ovenpå min har en altan på karnappen. Den er i dårlig stand, og derfor har ejendommen taget et fælles lån for at istandsætte facader og karnapaltanerne.

Vi har nu fået at vide, at vi kan risikere, at det skal udskiftes. Derfor skal håndværkerne ind i min lejlighed og rive loftet ned (gulvet på altanen ovenover). Dette skal de bruge 14 dage på for min lejlighed alene.

Jeg er klar over, at ejerforeningen dækker reetablering af loftet og stuk osv. Jeg er dog blevet bedt om at tømme hele stuen, så de kan komme til.

Det vil sige, at jeg skal finde plads til en sofa, spisebord, skænk og så videre i en toværelses lejlighed, hvilket er umulig uden at få flyttemænd til at flytte tingene ud og få det opmagasineret i de 14 dage - som jo også koster en del.

Har vores ejerforening krav på at dække de udgifter, jeg har i forbindelse med at tømme min stue, for at overboens altan kan blive renoveret?

På forhånd tak,

E

 

!: Kære E,

Det er min vurdering, at ejerforeningen er forpligtet til at dække de rimelige udgifter, der er forbundet med at få foretaget renovering af karnapaltanen ovenpå.

Hvorvidt det også omfatter flytningen af dit indbo og opmagasinering af det, kræver en afvejning af, om det overhovedet er muligt for dig at opbevare det i det andet rum.

Det kan godt tænkes, at det ikke er muligt, du skal jo også have et sted at være i den tid renoveringen foregår. Alternativet kunne være, at foreningen genhuser dig i de 14 dage, hvor arbejdet er i gang, så dine møbler kan flyttes ind i det andet værelse.

Men uanset, hvilken model, der vælges, er det min opfattelse, at foreningen skal dække disse rimelige udgifter.

Havde du haft en tre- eller fireværelses lejlighed, havde det nok set noget anderledes ud; der havde du formodentlig skulle leve med at bo lidt trængt i en kort periode.

Med venlig hilsen,

Henrik Høpner