15. feb. 2012

Hvem skal betale for bekæmpelse af væggelus?



Boligadvokat Henrik Høpner fra Advodan i Lyngby svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til lf@boliga.dk og gør det så kort som muligt.

Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.

Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver onsdag og publiceres også i Berlingske.

På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der godt gå fra et par uger til en måned, før dit spørgsmål bliver besvaret.

------------------------------------------------------

?: Hej Henrik.

Vi har fundet væggelus i vores lejede lejlighed. Dette har vi oplyst udlejer, da der står på nettet, at man ikke selv kan bekæmpe dem i en ejendom, da de kan gemme sig i sprækker ind til naboer.

Viceværten ignorerer min henvendelse.

Hvordan er vi stillet juridisk?

Skal vi selv betale for bekæmpelsen af dyrene? Eller skal udlejer ?

Vh
T


!: Hej T.

Væggelus er desværre noget, der i de senere år er begyndt at florere igen.

Lejeloven er en "gammel" lov, oprindeligt fra dengang, hvor væggelus var et større problem, end det er i dag.

Det fremgår af lejeloven, at udlejer er forpligtet til at bekæmpe væggelus.

Jeg vil anbefale, at I straks tager kontakt til udlejer med en skriftlig henvendelse og samtidig også kontakter kommunen for at høre, om der derigennem er mulighed for at få bistand til skadedyrsbekæmpelse. 

I brevet til udlejer skal I kræve økonomisk godtgørelse for de gener, I udsættes for.

I skal nok under alle omstændigheder søge information om, hvorvidt der er noget, I selv kan gøre for at undgå, at væggelusene breder sig.

Mvh
Henrik Høpner

------------------------------------------------------

?: Hej Henrik Høpner.

Jeg er raget uklar med en arkitekt om en regning på udført skitsemateriale.

Vi er/var kun i tilbudsfasen på dette stoppede byggeprojekt.

Arkitekten arbejder sammen med en entreprenør. Entreprenøren er vores 100 pct. kontaktperson/indgangsvinkel hertil.

Vi fremsendte egne skitser, billeder af huset, som vi ønsker at bygge. Liggende hus (97 %) er til salg på nettet,  så ligetil opgave efter vores mening.

Step 1 og up front er vi kommet frem til en pris på 11.500 kr. pr. kvm. med entreprenøren. På dette grundlag blev arkitekten draget ind i billedet af entreprenøren.

Vi har efterfølgende kun haft et par telefonmøder med arkitekten (vi bor i udlandet). Vi endte med en pris på omkring 15.500 kr. pr. kvm., efter et par skitser var lavet - derfor blev projektet stoppet. Nu opkræver arkitekten ca. 15.000 + moms for sit arbejde.

Jeg ser sagen som dårlig kommunikation mellem arkitekt og entreprenør. Herefter forsøger han at dække omkostningerne fra tilbudsgivningen hos mig.

Hvordan bør jeg forholde mig til e-mails om opkrævning fra arkitekten? Jeg har på intet tidspunkt underskrevet en aftale om nogen ydelser.

Mvh
B


!: Hej B.

Det er et godt gammelt mundheld, at den, der bestiller musikken, betaler regningen.

Oversat til sagen her: Det er afgørende, hvem der har bestilt arkitekten, og hvorvidt det er sket efter aftale med jer eller ej.

Hvis aftalen har været, at entreprenøren på jeres vegne bestilte arkitekten, kan I risikere at skulle betale.

Noget kunne tyde på meget dårlig kommunikation, og jeg synes, I skulle bede arkitekten om at dokumentere, at I selv har bestilt arbejdet hos ham.

Når det viser sig, at der er stor prisdifference, kan man også gøre gældende, at forudsætningerne er bristet, og I derfor heller ikke skal betale.

Alt i alt er det et spørgsmål om bevis for, hvad der er sket.

Mvh
Henrik Høpner

------------------------------------------------------

?: Hej Henrik.

Jeg har i tre måneder haft en formidligsaftale med en ejendomsmægler i Aalborg.

Aftalen udløb den 15. september 2011, og lejligheden blev derefter udlejet.

Jeg har i dag fået henvendelse fra en mulig køber, der er interesseret i lejligheden, selvom den er udlejet.

Mit problem er nu, om min tidligere ejendomsmægler har krav på honorar fire måneder efter formidlingsaftalens udløb. Den potentielle køber havde kontakt til ejendomsmægleren i september måned.

Med venlig hilsen
E


!: Hej E.

Det afgørende i sitauationen er, hvorvidt du har etableret en ny aftale med en anden ejendomsmægler, og om kontakten mellem den gamle ejendomsmægler og køber har været af en sådan karakter, at den berettiger til salær.

Det vil typisk være, at der som minimum er foretaget en fremvisning og måske også nogle drøftelser mht. økonomi mv.

Da mægleren jo ret beset - om end noget forsinket - har været med til at levere varen, og da du sikkert under alle omstændigheder skal have hjælp til at udarbejde købsaftalen mv., kunne du måske overveje at drøfte spørgsmålet med ejendomsmælgeren om, hvorvidt han for et nedsat honorar vil hjælpe med at få afsluttet sagen.

Mvh
Henrik Høpner