30. apr. 2014
Hvem skal betale for væggelus?
Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til lf@boliga.dk og gør det så kort som muligt.
Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.
Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver onsdag.
På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned og i visse tilfælde længere tid, før dit spørgsmål bliver besvaret.
------------------------------------------------------
?: Kære Henrik
Vi har tidligere haft væggelus, hvorefter vi kontaktede vores andelsforening for at bekæmpe det.
Vi fik at vide, at de fleste skadedyrsbekæmpere kun ville komme ud, hvis de sprøjtede i hele opgangen, hvilket foreningen ikke var interesseret i.
De fandt efterfølgende en bekæmper, som kunne 'nøjes' med at sprøjte i vores lejlighed, og regningen ville tilfalde os privat, da væggelus ikke var dækket af foreningens forsikring.
Vores problem er nu, at efter vi er kommet af med væggelusene, er der konstateret væggelus i lejligheden ved siden af.
Nu vil bestyrelsen have, at vi også skal have sprøjtet i vores lejlighed, som selvfølgelig er forståeligt.
Men mit spørgsmål er så: Hvem skal betale for behandlingen? Er det fair, at vi igen skal betale af egen lomme, eftersom det var foreningen som ikke ville have, at der blev sprøjtet i tilstødende lejligheder?
Ser frem til at høre fra dig/jer.
De bedste hilsner,
R
!: Kære R
Bekæmpelse af væggelus er i lejeboliger udlejers forpligtelse.
Jeg vil i den sammenhæng vurdere, at en andelsboligforening må sidestilles med privat udlejningsvirksomhed.
Når I har været så opmærksomme, at I har gjort foreningen bekendt med problemet og også beskrevet, at bekæmpelsen bør ske i hele opgangen, er det min opfattelse, at I ikke skal deltage i betaling for den nye sprøjtning.
Alternativet kunne være at sige, at foreningen også betaler jeres første regning, så det hele bliver foreningens udgifter, som I tager del i.
Mvh
Henrik Høpner
------------------------------------------------------
?: Hej Henrik
Grundet uoverensstemmelser har jeg opsagt min lejer, og vedkommende mener, at huslejen skal trækkes fra det indbetalte depositum. Hun betalte ikke forudbetalt leje ved indflytning.
Jeg har ikke modtaget husleje den 1 april, og hun har ikke været i lejligheden, så jeg har endnu ikke konfronteret hende (bor sammen med hende i lejligheden).
Kan det betale sig at udarbejde et påkrav, eller skal man bare acceptere, at depositummet skal bruges på husleje? Og kan et påkrav sendes over mail i tilfælde af, at hun ikke er i lejligheden?
På forhånd tak for hjælpen
Mvh
F
!: Hej F
Udgangspunktet er, at depositum ikke må "bos" op.
Depositum skal altså være intakt på fraflytningstidspunktet.
Noget andet er, at det næppe vil give stor mening at gennemføre en sag med lejepåkrav for manglende betaling med henblik på efterfølgende ophævelse.
Hvis lejeren alligevel er flyttet, vil du kun få flere omkostninger, og det kan tidsmæssigt næppe nås.
Du bør dog trods alt sende en rykker, og denne rykker kan du sende både med almindelig post og pr. mail.
Du skal huske den dag, hvor lejemålet endeligt ophører, at få lejerens nye adresse, så du kan fremsende eventuelle mangelskrav til denne adresse.
Husk endelig også, at fristen er 14 dage fra tidspunktet, hvor der sker effektiv fraflytning og nøglerne afleveres.
Mvh
Henrik Høpner