06. mar. 2013
Hvem skal reparere muren efter vandskade?
Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til lf@boliga.dk og gør det så kort som muligt.
Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.
Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver onsdag.
På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned og i visse tilfælde længere tid, før dit spørgsmål bliver besvaret.
------------------------------------------------------
?: Hej Henrik
Vi har boet i lejlejlighed i næsten fire år, og i dette år var der en vandskade, som blev forårsaget af nedbør (regn eller sne).
Der var ikke så meget, men jeg har brug for at vide, om vi skal male den mur, vandskaden er på, hvis vi beslutter os for at flytte?
Og hvordan kan jeg finde regler om at indskuddet tilbage, når jeg flytter ud af lejligheden?
Mvh
D
!: Hej D
Med hensyn til vandskaden går jeg ud fra, at vandet er kommet ind i lejligheden og har ødelagt en indvendig væg.
Det er som udgangspunkt udlejer, der skal sørge for den udvendige vedligeholdelse, og en vandskade, der kommer udefra, har udlejer ansvaret for.
Derfor skal udlejer også udbedre den indvendige del af skaden.
Det kan evt. ske over ejendommens forsikring.
Jeg synes, I skal bede udlejer om at sørge for at male eller bekræfte, at I ikke skal betale for det, når I flytter.
Når I fraflytter lejligheden, skal der udarbejdes en fraflytningsopgørelse, hvor udlejer skal gøre mangler gældende over for jer.
Det skal ske senest 14 dage efter, I har fraflyttet og har afleveret nøglerne.
Har udlejer ikke krævet noget inden da, mister han sit krav.
I skal selvfølgelig sørge for at betale husleje helt frem til, at I flytter fra lejligheden.
Mvh
Henrik Høpner
------------------------------------------------------
?: Hej Henrik
Mine forældre solgte deres sommerhus den 15. juli 2012.
Forinden var deres grund blevet kloakeret, idet netop deres område blev valgt som et af de første, der skulle kloakeres over en periode på 30 år.
Kloakeringen blev ikke afspejlet i prisen, men kostede i omegnen af 50.000 kr..
Køber fik presset prisen meget - godt for dem.
Nu har vi så via ejendomsmægler fået besked om, at Odsherred Kommune har sendt en efterregning for kloakeringen på 3.700 kr., som mine forældre forventes at betale.
Refusionsopgørelsen er selvfølgelig forlængst klaret, og jeg tænker på, hvor længe man er forpligtet til at indgå i yderligere refusion?
Dette beløb ville jo, havde det været kendt, være blevet lagt oven i salgsprisen.
Venlig hilsen
J
!: Hej J.
Når der udarbejdes en refusionsopgørelse i en ejendomshandel, sker det på baggrund af kendte oplysninger, og man har normalt forbehold for fejl og forglemmelser.
Hvis det er direkte aftalt, at det er dine forældre, der skal betale for hele kloakeringsudgiften, er køber - som jeg umidelbart vurderer det -berettiget til at kræve, at dine forældre betaler slutopgørelsen, der kommer et halvt år senere.
Det har meget at gøre med, hvordan aftalen er formuleret mellem parterne.
Køber kan på den anden side lige så vel hævde, at de forudsatte, at de ikke fik flere omkostninger uden for købesummen.
Mvh
Henrik Høpner