09. maj 2018
Vi har konstateret rotter. Kan vi indefryse huslejen?
Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til ekspert@boliga.dk og gør det så kort som muligt.
Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.
Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge.
På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.
?: Hej Henrik
Jeg har et spørgsmål angående min datters lejemåj.
Vi har konstateret rotter, og dette er iflg. kommunen et gammelt problem, der allerede er anmeldt i april 2017.
Tillige er der problemer med lugt af kloak (lortelugt) fra gulvafløb.
Kan man med baggrund i dette indefryse husleje m.m.?
Tænker at indsætte beløbet på en lukket konto i banken.
Tidligere lejer har oplyst, at han fik andet lejemål netop på grund af rotteproblemet. Hvad gør vi?
Med venlig hilsen
L
!: Hej L
Det er udlejers ansvar at sikre, at lejemålet er i god stand. Det vil sige, at udlejer naturligvis skal sikre, at der ikke er rotteangreb i ejendommen. Når udlejer ikke leverer vareren – populært sagt, at man ikke får det, man betaler for, kan man kræve en reduktion i huslejen.
Det er imidlertid meget risikabelt at indefryse eller trække fra huslejen, da udlejer i så fald kan ophæve lejemålet på grund af den manglende betaling.
Udlejer har krav på at få sine penge, og hvis du indefryser eller deponerer huslejen, er det dig, der løber risikoen, hvis det efterfølgende viser sig ikke at være korrekt at indefryse eller tilbageholde huslejen.
Du skal skrive til udlejer og kræve, at han løser problermerne og samtidig kræve en reduktion i huslejen. Og hvis I ikke kan blive enige, kan du indbringe sagen for huslejenævnet. Du finder oplysninger om huslejenævet hos din kommune.
Mvh.
Henrik Høpner