14. mar. 2019

Lejer har efterladt en masse ting: Må vi smide dem ud?



Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til ekspert@boliga.dk og gør det så kort som muligt.

Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.

Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge.

På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.




?: Hej

Vi har d. 2. januar 2019 modtaget nøglen fra opsagt lejer. Vi skulle have haft den d. 31. december 2018, men lejer var ikke færdig med at flytte.

Lejer fortæller, at huset er tømt, men ved gennemgang af huset findes der efterladte ejendele i tre værelser.

Lejer siger, at han ikke har plads til det. Og vi bare kan smide det ud.
Må vi bare det?

Lejeren har sat alle sine ejendele, som han skal have med i vores have, så vi ikke kan komme ind eller ud af havedøren eller bruge haven. Hvor lang tid har lejer til at flytte det?

Håber I kan hjælpe os med svar på dette.

T

!: Kære T,

Når lejer har opsagt lejemålet, skal lejer sørge for, at lejemålet er ryddet pr. fraflytningsdagen. Det vil i jeres tilfælde sige d. 31. december. Er der ikke ryddet, er der flere muligheder for at få lejemålet i udlejers besiddelse.

Den barske måde er at anmode Fogedretten om hjælp. I den forbindelse vil politiet også komme for at vurdere, om lejers indbo skal betragtes som hittegods og derfor skal opbevares hos politiet, eller om det kan bortskaffes. Det tror jeg ikke er nødvendigt i jeres situation, hvor lejer har accepteret, at I kan smide hans effekter ud.

Jeg vil anbefale, at I får dette på skrift. Så der ikke senere opstår tvivl, om I var berettiget til det eller ej.

Når det kommer til en eventuel økonomisk opgørelse, kan I kræve at lejer skal betale for bortskaffelsen. I kan trække beløbet fra et eventuelt depositum. Også her er det vigtigt at have beviserne i orden. Så hvis det ikke er en professionel virksomhed, der sender jer en regning, vil jeg anbefale jer, at I får lejers accept af, at I trækker X kroner fra depositumet for, at I har haft ulejligheden med at rydde lejemålet, så lejer slipper for at gøre det.

Hvis I vælger at bruge en professionel virksomhed, skal I være opmærksomme på, at det er jer, der hæfter overfor virksomheden -og at I herefter så skal få pengene fra jeres lejer.

I kan også kræve husleje for den tid, der går, hvor lejer ikke tømmer lejemålet.

Men noget kunne måske tyde på, at lejer er ligeglad med situaitonen - måske fordi lejer slet ikke har penge at betale med. Så det afgørende er at få lejemålet ryddet hurtigst muligt, men først efter en skriftlig bekræftelse fra lejers side.

Venlig hilsen

Henrik Høpner