22. feb. 2022

Skal betale ekstra gebyr efter køb af lejlighed: Er det almindelig praksis?



Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til ekspert@boliga.dk og gør det så kort som muligt.

Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.

Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge og på Boliga.dk.

På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.



?: Hej Henrik, 


Jeg har købt en lejlighed i en ejerboligforening og efter halvanden måned, modtager jeg et krav om at betale et ejerskiftegebyr på 1.000 kroner til administrator, som intet har haft med overtagelsen at gøre. 


Er det almindelig praksis?


Med venlig hilsen, 


M


 


 !: Hej M, 


Når du køber en ejerlejlighed, bliver du pligtmæssigt medlem af ejerforeningen. Når et ejerskifte skal registreres, og der skal ske ændringer i opkrævninger med videre, er det alt sammen noget, der medfører omkostninger. 


Medmindre foreningen vælger at betale omkostningerne af fælleskassen, er der kun to til at betale det: Sælger og køber. 


Sælger har betalt for at få udarbejdet et såkaldt administratorskema, hvor administrator under ansvar giver en række oplysninger, og køber skal så – når ejerskiftet registreres – betale et gebyr for dette. 


Det er noget, der bør fremgå af administratorskemaet og salgsopstillingen. Hvis ikke, synes jeg du skal tage kontakt til ejendomsmægleren og sige, at du er utilfreds med ikke at få det oplyst i forbindelse med handlens indgåelse. Men gebyret er korrekt opkrævet. 


Med venlig hilsen, 


Henrik Høpner