14. dec. 2021

Udlejer bliver ved med at sætte elregningen op: Hvad gør vi?



Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til ekspert@boliga.dk og gør det så kort som muligt.

Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.

Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge og på Boliga.dk.

På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.



?:  Kære Henrik, 


Vores hus er blevet overtaget på tvang. Inden da fik udlejer at vide, at fyret (hele husets varmekilde) ikke virkede. Vinduerne skal allesammen udskiftes, og der står vand ind i det ene rum. 


Efter gentagne henvendelser til udlejer, foretog han sig ingenting. Vi har derfor måtte bruge el-radiator for at få varme. Nu har vi selv kontaktet en vvs-mand, der lavede fyret, men på vores regning. Udlejer nægter at dække det. 


Den 1. december ringer udlejer og sætter vores husleje op med 1.000 kroner i strøm, hvilket vi ordner med det samme.


Senere ringer han igen og forlanger 3.500 kroner yderligere for strøm med betaling med det samme. Dette kan jeg ikke betale, da vvs-manden skulle betales. 


Samtidig kan han finde på at komme uanmeldt forbi. Ikke for at se på noget i huset, men for at tjekke vores lejekontrakt igen og igen. Må han virkelig det her? Og hvad kan man gøre?


Med venlig hilsen, 


G


 

!: Kære G, 


Det er lidt uklart for mig, om det er den samme udlejer, I har med at gøre før og efter tvangsauktionen. 


Uanset hvad, er der principielt ingen ændringer i de rettigheder og pligter, I har som lejer - også efter en tvangsauktion. Det vil med andre ord sige, at den nye ejer ikke uden det rette regelgrundlag kan sætte jeres el-betalinger i vejret. Normalt vil det være sådan, at det er jer som forbruger, der skal være tilmeldt og betale regningen direkte til elselskabet. 


Med hensyn til fyret, er det til enhver tid den værende ejer eller udlejer, der er forpligtet til at sørge for, at der er en opvarmningsmulighed; det vil sige et korrekt fungerende oliefyr i ejendommen. 


I kan måske få mulighed for at kræve reparationen betalt af den til enhver tid værende ejer, men jeg vil anbefale jer at tage kontakt til den lokale afdeling af Lejernes Landsorganisation, der også vil have mulighed for at gennemgå kontrakten for at se, hvilke forpligtelser udlejer har til levering af varme. 


Udlejer har ikke ret til at komme på uanmeldt inspektionsbesøg, det er jeres private hjem, og der har han ingen adgang.


Med venlig hilsen, 


Henrik Høpner