Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til ekspert@boliga.dk og gør det så kort som muligt.
Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.
Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge og på Boliga.dk.
På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.
?: Kære Henrik,
Jeg har et sommerhus på Marielyst og er medlem af grundejerforeningen.
Via grundejerforeningen får vi vedligeholdt både vores asfaltveje og vores grusveje to gange om året. For grusvejene foregår det ved, at en traktor trækker en maskine, der opfylder og river vejene.
I år skete det på en dag med vindstyrke 11 ifølge DMI. Det blæste meget og jeg havde lige vasket bil og pudset vinduer i sommerhuset. Begge dele blev fyldt med støv fra vejrenoveringen, jeg kunne starte forfra.
Efterfølgende tog jeg fat i bestyrelsen, for at få pålagt entreprenøren, at han ikke må køre med maskinen, hvis det blæser mere end 6 meter i sekundet.
Det mener bestyrelsen ikke man kan pålægge entreprenøren. Bestyrelsen siger, at så kan han ikke planlægge sine arbejdsopgaver.
Jeg mener, det et noget sludder, vi er forbrugerne og den slags kan vi sagtens aftale. Hvad mener du?
Venlig hilsen
K
!: Kære K,
Som udgangspunkt er der aftalefrihed og bestyrelsen har generelt en forpligtigelse til at indgå aftaler, der gennemsnitlig set varetager medlemmernes interesser bedst.
Det er naturligvis uheldigt, at det bliver hvirvlet støv op, men jeg mener ikke, at hverken bestyrelse eller entreprenør er erstatningsansvarlig eller i øvrig har handlet forkert i denne situation.
Venlig hilsen
Henrik Høpner