09. mar. 2021

Vandskade i lejlighed: Skal vores udlejer stå for genhusning?



Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til ekspert@boliga.dk og gør det så kort som muligt.

Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.

Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge og på Boliga.dk.

På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.



?: Kære Henrik, 


Vi er næsten lige flyttet ind i et lejlighedskompleks med helt nye lejligheder.


Efterfølgende er der kommet vandskade på grund at et sprunget vandrør over os. Ifølge skadesservice skal hele køkkenet, som er indgangspartiet i vores lejlighed – inklusiv skabe, inventar og gulv - rives ned.


Skal udlejer stå for en eventuel genhusning og kompensation af huslejen? Det vil tage fire til syv uger at fikse det. 


Med venlig hilsen,


A


 

!: Kære A, 


Når udlejer ikke kan levere varen; nemlig en lejlighed, der er funktionsdygtig, skal der ske en huslejereduktion eller et helt bortfald af huslejen – alternativt skal der ske genhusning.  


Der vil måske være en mulighed for, at I også kan få hjælp via jeres egen indboforsikring, så dem bør I også kontakte for at høre nærmere. 


Når det er køkkenet, der mangler, er lejligheden efter min opfattelse, ikke beboelig. Hvorimod det for eksempel havde været anderledes, hvis det have været et ud af flere værelser, man ikke kunne benytte. 


Nogle gange kan der findes en aftale med udlejer om, at I for eksempel lejer et sommerhus og bor i det, så udlejer på den måde kan hjælpe jer med at blive genhuset. 


Her i coronatiden kan det også være, at udlejer vælger at installere jer på et hotel, da disse ikke har særlig høj belægning på nuværende tidspunkt. 


Men sørg for at få en dialog med jeres udlejer, så det kommer til at passe bedst ind i jeres hverdag. 


Med venlig hilsen, 


Henrik Høpner