11. jul. 2022

Vi har fået ny udlejer: Skal vi stadig slå græsset og klippe hækken?



Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til ekspert@boliga.dk og gør det så kort som muligt.

Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.

Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge og på Boliga.dk.

På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.




?: Hej Henrik,

Jeg har et spørgsmål til dig: Vi bor til leje og har med vores tidligere udlejer lavet en kontrakt, hvor der står, at vi står for at klippe hæk og græsplæne.

Nu er huset solgt og den nye udlejer har ikke lavet en ny kontrakt. Er det stadig gældende at vi skal klippe hæk?

Vi vil gerne fortsætte med at klippe græs, men hækken vil vi gerne slippe for, da en del af hækken er ved indgangen til lejeren på første sal, og der kommer vi sjældent, så den del ser vi gerne, at den anden lejer selv overtager.

Vi har desuden ikke modtaget afregning for vand og varme, da der ikke er kommet en ud og aflæse vores radiatorer. Er det lovpligtigt, at der skal komme en ud og aflæse?

Med venlig hilsen,

K

!: Kære K,

Det forhold, at ejendommen er blevet handlet, og der er kommet en ny ejer, ændrer ikke på jeres rettigheder og pligter i henhold til lejeaftalen. Derfor skal I således stadig opfylde jeres kontrakt: Det vil sige slå græsset og klippe hækken. Hvis I vil have ændret det, skal I kontakte udlejer.

Jeg gør ud fra, at huslejen er fastsat under hensyntagen til, at I sørger for tingene. Derfor kan udlejer med rette kræve, at I så skal betale en højere husleje, og så må udlejer finde en anden måde at få klippet hækken på.

Der er ikke hjemmel til, at den anden lejer skal klippe hæk, selvom det måske ville være det mest naturlige på stedet. I kan prøve at tale dem og høre, om de er indstillet på det, men det er altså ikke noget krav, I har.

Med hensyn til vand- og varmeopgørelse, skal udlejer komme med dem, inden bestemte terminer, der er afhængig af, hvornår udlejer får afregning fra forsyningsselskabet.

Når I ikke har fået det, vil jeg anbefale, at I sender en rykker til udlejer for at få opgørelsen på plads.

Med venlig hilsen,

Henrik Høpner