Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Stil dit eget boligspørgsmål HER - og gør det så kort som muligt.
Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.
Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge og på Boliga.dk.
På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.
?: Hej Henrik,
Jeg er administrator for en lille ejerforening i en ejendom med ret store ejerlejligheder, hvor alle ejere har adgang til et eller flere loftsrum. I kælderen er der desuden tre pænt store kælderrum, som i dag anvendes af tre ejere som depotrum.
I takt med at ejerforeningens medlemmer bliver ældre, er interessen for disse kælderrum vokset Der er imidlertid ingen forståelse/vilje blandt de nuværende disponenter til at dele disse kælderrum med andre af foreningens medlemmer.
Ejendommens vedtægter og husorden nævner intet om retten til at disponere over lofts- og kælderrum. Retten til kælderrummene er heller ikke tinglyst, og derfor betales der heller ikke bidrag til ejerforeningen for disse arealer.
Et tidligt ordensreglement for ejendommen omtaler kælderrum til fælles hobbyaktiviteter, haveredskaber samt et rum til opbevaring af møbler. Det er mit bedste gæt disse rum over tid er blevet annekteret af opportunistiske ejere, som så evt. er gået i arv til nye ejere.
Det er min bekymring, når de aktuelle ejere på et tidspunkt sælger deres lejligheder, at kælderdepotrummene indgår i handelen.
Mit spørgsmål er, om de nuværende brugere har vundet hævd på brugsretten til kælderlokalerne? Eller kan ejerforeningen opdele rummene, så flere kan få glæde af dem?
Med venlig hilsen,
M
!: Kære M,
Alle lejligheder har krav på at have en eller anden form for depotrum - normalt et lofts- eller kælderrum.
Hvis ikke der er nogen egentlig plan over, hvordan og kælderrum er fordelt mellem de enkelte lejligheder, må man gå ud fra, at det er noget, der løbende er blevet aftalt.
Den slags aftaler er normalt blot stiltiende og netop, fordi der ikke ligger noget på skrift, er det, som du selv siger, nok noget, der har udviklet sig over tid.
For at få ryddet op i det, vil jeg foreslå, at bestyrelsen starter med at registrere, hvem der har råderum over hvad – og er der nogen, der har mere end ét, skal det selvfølgelig også registreres.
Herefter bør man indkalde til en generalforsamling, hvor et forslag til anvendelse bliver vedtaget. Men det er ikke en nem proces, og den siddende bestyrelse kan meget hurtigt blive upopulær, uanset hvad man gør.
Jeg vil anbefale, at I overvejer at få professionelt hjælp til det, således ingen føler sig løbet over ende.
Med venlig hilsen,
Henrik Høpner