Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Stil dit eget boligspørgsmål direkte HER via vores spørgeformular eller send en mail til ekspert@boliga.dk - og gør det så kort som muligt.
Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.
Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge og på Boliga.dk.
På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.
?: Kære Henrik,
Jeg har skrevet til min udlejer angående mit brusebad, der ikke er malet med vådrumsmaling.
Men jeg har desværre ikke hørt tilbage fra ham.
Hvor lang tid må der gå, før en udlejer svarer på spørgsmål fra sine lejere?
Mvh.
T
!: Kære T,
Udlejer skal i forbindelse med både etableringen af lejemålet og løbende sikre sig, at lejligheden er i lovlig stand.
Hvis udlejer bliver gjort opmærksom på forhold, der er ulovlige, har udlejer pligt til inden for rimelig tid - afhængig af hvad der er tale om - at udbedre forholdene.
Er der for eksempel tale om elinstallationer, hvor der kan være risiko for livsfare, er det naturligvis noget, udlejer skal sørge for at reagere på omgående – og i din egen situation, hvor du mener, at der ikke er malet med vådrumsmaling, skal udlejer reagere indenfor for en rimelig tidsperiode.
Undersøg din påstand, hvis ikke du allerede har medsendt et bevis og sørg i øvrigt for at få afdækket, om det er dig, der har ansvar for den indvendige vedligeholdelse eller det er udlejer.
Hvis der ikke er malet med vådrumsmaling, kan der naturligvis være risiko for skade på ejendommen, og derfor er det også i udlejers interesse, at forholdene bliver undersøgt og udbedret.
Der er ikke nogen konkret frist på udlejers svar, men hvis de ikke svarer, kan der være mulighed for, at huslejen kan nedsættes, indtil de reagerer og udbedrer forholdene. I den forbindelse skal du kontakte huslejenævnet.
Med venlig hilsen,
Henrik Høpner