Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Stil dit eget boligspørgsmål direkte HER via vores spørgeformular eller send en mail til ekspert@boliga.dk - og gør det så kort som muligt.
Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.
Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge og på Boliga.dk.
På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.
?: Hej Henrik
Jeg har følgende spørgsmål:
Jeg står i den situation, at jeg for snart tre måneder siden fraflyttede min lejlighed, men jeg har endnu ikke modtaget en afvikling fra udlejer, altså svar på, om jeg skal betale penge eller have penge tilbage.
Mit spørgsmål er, hvor lang tid jeg skal vente, og om der er regler på området, eller om jeg bare skal væbne mig med tålmodighed?
Hilsen S.
!: Kære S,
Der er ikke nogen frist i lejeloven for, hvornår udlejer skal lave en endelig afregning med opgørelse af depositum. Det er derfor de almindelige regler om forældelse og passivitet, der udgør den øvre grænse for, hvor længe der må gå, og det er derfor ikke i strid med loven, at du ikke har modtaget en opgørelse efter tre måneder. Udlejer skal derimod udarbejde en fraflytningsrapport, når I afholder flyttesynet, der viser, hvilke istandsættelsesposter, du hæfter for. Er fraflytningsrapporten ikke udarbejdet, hæfter du kun for eventuel misligholdelse, og altså ikke almindeligt slid og ælde.
Jeg vil anbefale dig at rykke udlejer skriftligt, og dertil at oplyse dine kontooplysninger, når du gør det. Så har udlejer ingen undskyldning for, at pengene ikke kan overføres.
Under alle omstændigheder bør du sikre dig, at de beløb der fremgår af flytteopgørelsen er lovligt opkrævede. Du bør derfor notere dig, hvem i lejemålet, der har den indvendige vedligeholdelsespligt.
Med venlig hilsen
Henrik Høpner