06. aug. 2014
Skal jeg betale skat af mine lejeres betaling?
Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til lf@boliga.dk og gør det så kort som muligt.
Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.
Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver onsdag.
På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned og i visse tilfælde længere tid, før dit spørgsmål bliver besvaret.
------------------------------------------------------
?: Kære Henrik Høpner
Jeg lejer en lejlighed i København K., og da den er for dyr at sidde i alene, deler jeg huslejen med to andre.
Det er gået fint, men nu har jeg pludselig fået et brev fra Skat, om at jeg er blevet anmeldt af nogen for undtagelse af skat, da jeg lejer værelser ud uden at betale skat af denne indkomst.
Men jeg betragter det ikke som en indkomst, da der jo ikke er noget overskud, og alle penge går direkte videre til fælles dækning af huslejen.
Hvordan er reglerne om dette?
På forhånd tak, venligst
AR
!: Kære AR
Når man udlejer værelser, er der særlige regler for, hvor stor en del af huslejen der skal beskattes.
Når man foretager opgørelsen af den skattepligtige indkomst, kan man fratrække de udgifter, der er på helt normal vis som ved anden virksomhed.
Da du ikke skriver, hvor høj lejen er, kan jeg ikke give dig noget konkret svar, men jeg vil anbefale dig, at du kontakter skattevæsenet og redegør nærmere for både indtægter og udgifter.
Du kan jo samtidig besvare Skats henvendelse i samme omgang.
Du er i øvrigt berettiget til at få aktindsigt i sagen hos Skattevæsenet, så du på den måde kan konstatere, hvad det er klagen vedrører.
Mvh
Henrik Høpner
------------------------------------------------------
?: Hej Henrik
Vi har netop sat vores hus til salg - der har ikke været nogen herude endnu - og så har vi selv fundet en køber.
Hvordan står vi så over for mægleren?
Skal han have fuldt salær, når han ikke har lavet noget endnu?
Kan vi afbestille eltjek, tilstandsrapport og energimærkning.
De har heller ikke været herude endnu.
Mvh
H
!: Hej H
Normalt er der en aftalt periode, hvor ejendomsmægleren har ejendommen til salg.
Som oftest er der tale om periode på seks måneder, men aftalen kan godt opsiges.
Opsiges aftalen i perioden, har ejendomsmægleren krav på et arbejdsvederlag, der normalt ikke vil overstige 25 procent af salæret.
Hvis ejendomsmægleren har medvirket til at fremskaffe køberen, vil mægleren normalt have krav på det fulde salær.
Derfor er det vigtigt, at I er sikre på, at køberen ikke har været i kontakt med ejendomsmægleren, og i øvrigt også at I opsiger aftalen så hurtigt som muligt.
Opsigelsen bør ske skriftligt.
I kan evt. anføre, at I gerne vil drøfte hvilket honorar, som mægleren skal have for det udførte arbejde indtil nu.
Selvom det ikke ser sådan ud, kan mægleren have haft en del arbejde med at indsamle dokumentation til brug for salget.
Med hensyn til energimærke og tilstandsrapport, bør I aflyse dette så hurtigt som muligt, og normalt vil I næppe blive mødt med noget honorarkrav, men det beror naturligvis på, hvilken aftale der er etableret.
Mvh
Henrik Høpner