Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Stil dit eget boligspørgsmål direkte HER via vores spørgeformular eller send en mail til ekspert@boliga.dk - og gør det så kort som muligt.
Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.
Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge og på Boliga.dk.
På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.
?: Hej Henrik
Jeg har følgende to spørgsmål:
Er der nogen lovpligtig rumtemperatur, der skal kunne opnås i alle rum i en lejet lejlighed? Hvad gør man hvis en sådan temperatur ikke er mulig at opnå?
Mit andet spørgsmål går på responce tid fra udlejer til beboerrepræsentation ved henvendelse. Må man holdes hen på ubestemt tid?
Hilsen H.
!: Kære H.
Der er ikke i lovgivningen vedtaget en lovpligtig rumtemperatur, der skal kunne opnås i samtlige rum i en lejlighed. Dog er det min opfattelse, at man må kunne opnå en tålelig temperatur på minimum 20 grader i lejligheden.
Den situation, hvor der er mangelfuld forsyning af varme fra udlejers side, vil der i nogle tilfælde være tale om en faktisk mangel ved lejemålet. Hvornår udlejers forsyning af varme er kategoriseret som mangelfuld, vil være op til en konkret vurdering af forholdet, og afhænge af hvad der er aftalt i lejekontrakten.
Hvis en tålelig temperatur ikke er muligt at opnå, har lejer mulighed for at indbringe sagen for huslejenævnet, med henblik på at få en afgørelse.
Hvad angår dit andet spørgsmål, er der ikke en generel frist for udlejers svar ved en henvendelse fra fx en lejer eller en beboerrepræsentation. Der er visse områder i lejelovgivningen, hvor der er indsat frister for udlejers svar eller reaktion, fx tvister om forbrugsregnskab.
Hvis der går for lang tid før udlejer besvarer beboerrepræsentationens henvendelser, kan beboerrepræsentationen indbringe tvisten for huslejenævnet.
Med venlig hilsen
Henrik Høpner