18. sep. 2013

Ejerforeningen har begået en fejl. Skal vi betale?



Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til lf@boliga.dk og gør det så kort som muligt.

Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.

Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver onsdag.

På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned og i visse tilfælde længere tid, før dit spørgsmål bliver besvaret.

------------------------------------------------------

?: Hej Henrik

Jeg bor i mine forældres lejlighed - en ejerlejlighed i midten af Aarhus.

Ejerlejligheden er en del af en opgang, som har en fælles bestyrelse/ejerforening.

Den anden dag modtog mine forœldre en mail om, at den tidligere kasserer (de har lige fået en ny) har glemt at sende regninger ud til vores lejlighed i forbindelse med nogle fællesudgifter, der eksisterer i foreningen.

De samlede fællesudgifter, siden mine forældre købte lejligheden, beløber sig til 20.000 kr.

Kan det passe, at vi nu er tvunget til at betale 20.000 kr., når det er dem, der har lavet fejlen og ikke sendt regninger ud?

Mvh
K


!: Hej K

Når man deltager i en ejerforening som ejer af en del af en ejendom, er man forpligtet til at betale en andel af foreningens udgifter.

Det forhold, at foreningen ved en fejl ikke har opkrævet fællesudgifterne, ændrer ikke på betalingsforpligtelsen.

Da dine forældre købte lejligheden, har de været gjort opmærksom på, at der var fællesudgifter, der skulle betales.

Under alle omstændigheder hæfter man som ejer af en lejlighed i foreningen, uanset om man har fået en opkrævning eller ej.

Det eneste, der kan ændre på det, er, hvis regningen er forældet, og det bliver den tre år efter, den skulle være opkrævet.

Hvis der er problemer med betalingen her og nu, kan man formodentlig aftale en kortere afviklingsordning med foreningen.

Mvh
Henrik Høpner

------------------------------------------------------

?: Kære Henrik

Hvor lang tid skal der gå, før vi får en opgørelse på el og vand samt depostitum retur for et lejeforhold?

Der er nu gået 30 dage, og vi har rykket fire gange hos udlejer.

Vi har boet til leje i et hus i et år og 11 måneder og har nu købt huset af udlejer med overtagelse d. 15. august 2013.

Udlejer/sælger er en gammel dame på 78 år, og hendes datter står for handlen.

Vi overtog det d. 15 august, og ejendomsmægler var her og aflæse el og vand den dag, og de oplysninger er givet videre til “værkerne”.

Vi har en skriftlig lejekontrakt og har betalt 14.100 kr. i depositum og har ligeledes indbetalt aconto til el og vand pr. måned med huslejen.

Når det er gjort op, skal vi have ca. 12.750 kr. tilbage.

Vi har hørt, at datteren er sur over, at der meget lidt friværdi i huset, og at vi endvidere burde betale for sælgers flytning af indbo.

Hun er altså sur på os, uden at vi egentlig ved det.

Hvad er normalt for afregning? Hvad gør vi?

Venlige hilsner
T


!: Kære T

Den situation, du beskriver, forekommer lidt usædvanlig.

Normalt ville man allerede, når I bliver lejere af ejendommen, tilmelde jer som forbrugere hos forsyningsselskaberne, dvs. el, gas, mv.

Derfor forekommer det besynderligt, at I rent faktisk først nu foretager en flytteafregning, men er det tilfældet, plejer opkrævningen fra forsyningsselskabet at komme inden for ganske kort tid.

I kan evt. selv rette henvendelse til forsyningsselskabet og høre, om det er sket.

Med hensyn til depositum og forudbetalt husleje vil det være naturligt, at man medtager dettte på en refusionsopgørelse.

Det er den advokat, der sørger for tinglysningen af skødet, der normalt udarbejder den.

Giv besked til vedkommende om, at det skal medtages, således at I på den måde kan få jeres penge.

Hvis købesummen er frigivet, må I rykke sælger, og i yderste konsekvens kan det blive nødvendigt at indlede en retssag mod sælger om dette.

Mvh
Henrik Høpner