09. okt. 2013
Jeg har rotter på loftet. Dækker ejerskifteforsikringen?
Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til lf@boliga.dk og gør det så kort som muligt.
Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.
Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver onsdag.
På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned og i visse tilfælde længere tid, før dit spørgsmål bliver besvaret.
------------------------------------------------------
?: Kære Henrik
Jeg har lige læst dit svar fra 9/3-2011 om en køber, hvis hus er invaderet af rotter.
Jeg er i en lignende situation.
Vi er påbegyndt renovering, og opdager at der har boet flere rottefamilier på loftet.
Isoleringen er fyldt med rottelorte og rottetis.
I dit svar d. 9/3-2011 skriver du:
"!: Med hensyn til ejerskifteforskikringen så dækker den muligvis rotteangrebet eller nærmere følgerne, nemlig de ødelagte elinstallationer - og måske også den ødelagte isolering."
Hvornår ved man, om ejerskifteforsikringen dækker udskiftning af den ødelagte isolering? Hvem bestemmer? Kan jeg have indflydelse på forsikringens beslutning?
Jeg ved, at du har travlt, men håber på et hurtigt svar, da vi står i "lort på loftet".
Mvh
B
Kære B
Det afgørende for at opnå forsikringsdækning er - udover at skaden konstateres - at forsikringsselskabet får mulighed for selv at sende en taksator ud at vurdere skaden.
Er der skader på installationerne, som den byggesagkyndige burde have opdaget, eller er de opstået i perioden fra tilstandsrapportens udarbejdelse til overtagelsesdagen, er forsikringsbetingelserne opfyldt.
Der kan være en selvrisiko, som i første omgang vil betyde, at forsikringsselskabet ikke kan udbetale erstatning, og forsikringsselskaberne kan naturligvis have deres egen holdning til, om der er tale om en dækningsberettiget skade eller ej.
Derfor er rådet at anmelde det hurtigst muligt, og gøre opmærksom på at det er en hastesag.
Mvh
Henrik Høpner
------------------------------------------------------
?: Hej Henrik Høpner
Jeg vil høre, om det lovmæssigt er tilladt en andelsboligforening at nedsætte huslejen - f.eks. med et beløb, som bestyrelsen beslutter.
- Der er selvfølgelig dækning for sådan en nedsættelse, men hvad siger loven til, at vi i et år ønsker at nedsætte en husleje?
Venlig hilsen og på forhånd tak.
K
!: Hej K
Udgangspunktet er, at en andelsboligforenings bestyrelse og generalforsamling selv bestemmer, hvad boligafgiften skal udgøre.
Den skal fastsættes på en sådan måde, at der er grundlag for en fornuftig og saglig drift af foreningen.
Hvis foreningen har et stort likviditetsmæssigt overskud, eller udgifterne er mindre end boligafgiften har været, kan foreningen godt vælge at nedsætte boligafgiften.
Det forudsætter som sagt, at der skal være balance i tingene, dvs., at foreningens samlede økonomiske forhold gør, at man kan betale de udgifter, der er for foreningen - dvs. skatter og afgifter, terminsydelser, vedligeholdelse mv.
Når en forening eksempelvis har afdraget et lån gennem mange år, og ydelsen forsvinder, kan foreningen benytte besparelsen til en nedsættelse i boligafgiften.
Helt generelt skal man dog være forsigtig med at give midlertidige nedsættelser, da disse udsving i boligafgiften kan være vanskelige at håndtere.
Mvh
Henrik Høpner