05. feb. 2014
Kæmpestor container spærrer for vores ejendele
Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til lf@boliga.dk og gør det så kort som muligt.
Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.
Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver onsdag.
På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned og i visse tilfælde længere tid, før dit spørgsmål bliver besvaret.
------------------------------------------------------
?: Hej Henrik
Min kæreste har lige opsagt sit lejemål, da han var kommet økonomisk i klemme.
Han skrev et brev til udlejeren, da de ikke svarede på hans opkald, om at han var havnet i denne trælse situtation.
Han ønskede at de tog to måneders husleje af indskuddet, da han ikke havde mulighed for at betale, og han ville skrabe penge sammen til at kunne betale den tredje måned.
Men han hørte ikke fra sin udlejer, og da han kom til adressen en dag, var der placeret en kæmpestor container, der var fuldt op med støbegrus i indkørslen, så han ikke havde mulighed for at komme ind til sine ejendele.
Da vi så tog kontakt til udlejeren, sagde de, at de først ville flytte den, når der kom husleje?
Men han har jo ikke nægtet at betale!
Hvad gør han i sådan en situtation, for vi ønsker at samarbejde, men det lyder det ikke til fra udlejerens side af.
Håber på et svar, da det er meget frusterende det her.
Hilsen
Den frusterede
!: Hej Den frustrerede
Sikke en redelighed.
Der er ingen tvivl om, at udlejer har begået ulovlig selvtægt.
I den situation hjælper de normale juridiske fremgangsmåder nok ikke særligt meget, men for god ordens skyld kan jeg oplyse, at du formentlig med fogedrettens bistand - måske støttet af politiet - kan blive indsat i lejemålet igen.
Det tager imidlertid lang tid, og dagen efter er der måske et læs grus igen.
Det bedste, du kan gøre, er at søge om at komme ind i lejemålet efter dine ejendele og møbler og så finde et andet sted at bo.
Udlejer kan, hvis han havde gjort tingene ordentligt, ophæve dit lejemål på grund af din restance, så det vil nok under alle omstændigheder være en stakket frist, hvis du kommer ind i lejemålet igen.
Det kan måske blive nødvendigt for dig at få en lokal vognmand til at hjælpe dig med at fjerne gruset.
Regningen for dette hænger udlejer på, men du får næppe nogen betaling, henset til din beskrivelse af udlejers adfærd.
Mvh
Henrik Høpner
------------------------------------------------------
?: Hej Henrik
Vi har for ca. seks måneder siden fået lagt helt nyt gulv med nye strøer og gulvvarme.
Der er dog bare det, at gulvet knager og brager hele tiden.
Vi har forsøgt at kontakte håndværkeren, der har lagt gulvet, både på mail, sms og telefon for at få ham i tale, men han ignorerer os.
Da det er en del af en ejerskiftesag, har vi også haft kontakt med forsikringen, som ikke vil gøre noget, da sagen er afsluttet for deres vedkommende.
Så mit spørgsmål er: Hvad gør vi nu?
Gulvet er i dårligere stand, end det der blev skiftet.
Mvh L
!: Hej L
Det er altid ærgerligt, når en håndværker ikke sørger for at udføre arbejdet korrekt, særligt fordi det ofte er endnu mere vanskeligt at reparere noget, der én gang er lavet dårligt.
Der er ingen tvivl om, at den håndværker, der har lagt jeres gulv, hæfter for de fejl og mangler, han har begået.
Da jeg ikke kender de nærmere omstændigheder om håndværkervirksomheden, er det ikke til at sige, om han er medlem af Byggeriets Garantifond eller ej, men er det tilfældet, kan det være et godt sted at begynde.
Alternativet er at klage til Byggeriets Klagenævn, men der er ingen garanti for, at det hjælper.
Endelig kan I desværre blive nødsaget til at skulle anlægge en retssag mod håndværkeren.
For såvidt angår ejerskifteforsikringen, lægger jeg til grund, at I har fået en kontanterstatning og selv har fundet håndværkeren.
Hvis det er tilfældet, kan I ikke kræve, at ejerskifteforsikringen skal betale eller lignende for skaden.
Mvh
Henrik Høpner