19. feb. 2014

Må bestyrelsen trække en tilladelse tilbage?



Boligadvokat og partnerHenrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til lf@boliga.dk og gør det så kort som muligt.

Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.

Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver onsdag.

På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned og i visse tilfælde længere tid, før dit spørgsmål bliver besvaret.

------------------------------------------------------

?: Hej Henrik

Vi har i juli fået godkendelse af ejerforeningens bestyrelse til at opsætte en stor altan med dybde på 200 cm. Det tog mange tegninger og beregninger at få det godkendt hos kommunen og kostede os i alt 20.000 kr.

Vi har indgået aftale med en entreprenør og skal påbegynde arbejdet om 14 dage.

Nu har bestyrelsen pludselig besluttet, at altanen kun må være 150 cm dyb, og så er vi slet ikke interesserede i en altan, da den koster uforholdsvis meget.

Kan bestyrelsen trække en skriftlig godkendelse tilbage?

Den nye beslutning i bestyrelsen er ikke taget på baggrund af nye oplysninger i byggesagen, men blot fordi de pludselig synes, den er for stor.

Mvh
M


!: Hej M

Når bestyrelsen har givet jer en tilladelse på et lovligt og korrekt grundlag, kan de ikke uden videre trække en sådan tilladelse tilbage.

Der skal helt særlige grunde til, at bestyrelsen skal kunne ændre på en aftale, men det kan godt være, at I bliver nødsaget til at acceptere tingenes tilstand, for ellers risikerer det at blive et helvede for jer at blive boende.

Der er dog for mig at se ingen tvivl om, at bestyrelsen er ansvarlig for dens handlinger, og dermed er foreningen og/eller bestyrelsen forpligtet til at erstatte de omkostninger, der har været til udarbejdelse af tegninger, indhentelse af godkendelser mv.

Derimod vil I ikke kunne forvente at få nogen erstatning eller godgørelse for den skuffelse, det må være ikke at få lov til at etablere altanen alligevel.

Under alle omstændigheder, for at undgå at konflikten optrappes, bør I kontakte bestyrelsen og bede om at få en skriftlig og ordentlig forklaring på, hvorfor man pludselig ændrer beslutningen.

Det kan evt. overvejes at indbringe spørgsmålet for en generalforsamling. Det kunne tænkes, at generalforsamlingen ikke var enig med bestyrelsen, men støttede jer i stedet.

Om ikke andet så ud fra en betragtning om, at tilladelsen rent faktisk er givet, og at man skal holde sine aftaler.

Mvh
Henrik Høpner

------------------------------------------------------

?: Hej Henrik

Vi har købt et nyt hus og er flyttet d. 2/12 2013. Adressen er ændret d. 2/12 2013.

Huset, vi flytter fra, er tømt og sat til salg.

Skal vi betale lejeværdi af huset, vi flytter fra ?

Hvis vi ikke skal betale lejeværdi i det hus, vi flytter fra, hvordan ændrer vi så det?

Mvh
K


!: Hej K

Tillykke med det nye hus.

Når du skriver, om I skal betale "lejeværdi", er det i dag afløst af begrebet "ejendomsværdiskat".

Det er ikke noget, I skal betale, når I ikke bor i ejendommen.

Normalt foregår opkrævningerne via årsopgørelsen, og når skattevæsnet sender den elektroniske årsopgørelse, skal I være opmærksomme på, om registreringen er sket korrekt.

Er det ikke tilfældet, skal I selv kontakte skattevæsnet og redegøre for forholdene.

Mvh
Henrik Høpner